برخورد با مشتری، عاملی است که خیلی میتواند در طرد یا جذب او نقش چشمگیری داشته باشد. این یک اصل بدیهی و پذیرفته شده است. چه در کتابخانه و چه در فروشگاه. در کتابخانه، که همان قانون Willingness to return را داریم که حتماً در کتاب نظریه های رفتار اطلاعاتی مطالعه نمودید. اما حتماً شما نیز تمایل دارید از فروشگاهی خرید کنید که فروشنده خوش اخلاق باشد. هرچند ممکن است کلاهی هم سرتان بگذارد!

حالا غرض از این مقدمه چینی چیست؟! عرض میکنیم. وقتی شما برای اولین بار وارد فروشگاهی میشوید، خیلی عوامل هستند که آنجا را به نظر دلپذیر میکنند. محیط باز فروشگاه، تنوع اجناس، حس اینکه خودتان میتوانید اجناس را بردارید لازم نیست به فروشنده بگویید فلان جنس را بیاور، بهمان جنس را نیاور! ضمن اینکه اخلاق خوش فروشنده هم مهم است. حال شده حکایت سوپرمارکتی سرکوچه ما. همه اینها به کار، در اوقات بیکاری، کتاب میخواند. هفته قبل کتاب ارباب حلقه ها را میخواند و امروز، کتاب هابیت را میخواند. در مورد کتابهایی که میخواند با هم صحبت کردیم. پسر اهل کتابی است. اهل رمان هم هست. وقتی پس از خرید، رسیدم منزل یادم آمد که یک قلم جنس را نخریدم. از داخل قفسه کتابخانه منزل، کتابی از احمد محمود انتخاب کردم و برایش بردم. امیدوارم خوشش بیاید...